Tuesday, December 16, 2008

PTD Assessment Center (PAC) - The Experience

11 December 2008 (sorry i am quite some days lett out writing this in my blog) - Well this event happened pn 11th Dec 2008 ok!

Hari ini merupakan hari penting bagi aku. Iaitu the PTD Assessment Centre (PAC), penilaian tahap kedua utk memasuki jawatan PTD dlm kerajaab after exam on 23th August aritu..

Alhamdulliah aku da lulus exam PTD - 23 Ogos yg lepas.

So hari ini adalah PAC - penilaian kedua. Registration supposd to 8am - 9.30am. Tapi aku sampai awal lebih kurang 7.30am.

Erm semangat pn ade, ngantuk pn ade sebab mlm td aku tak dapat tdo. AKu klau nak menghadapi hari penting memang susah nak tido. Lagi satu problem aku klau badan da terlampau penat pn susah nak tido. Semalamnya (Wednesday) aku penat giler menguruskan satu hal penting. N sampai ke mlm otak aku still ligat berfikir beberapa mlsh yg dtg sejak akhir-akhir ni. Tapi mls nak pike byk2 mlm td, baek pike hal esok, tapi aku nak study paper pn (knonnya nak study current issue prepare to public speaking and so on, ni xtvt yg dorang spot la akn dibuat time PAC) tak boley masuk, otak da penat, tapi mata tak bley lelap. Nape la? Aku tak ingat pukul bape last2 aku tertido n pagi td aku bangun awal giler dlm 630am siap-siap nak ke PJ for the PAC.

Ok back to the story, sampai je kat INTAN WILAYAH TENGAH (INTENGAH), PJ hati aku berdebar-debar, semangat ade, excited ade, mcm perasaan ade. Tengok da beberapa org da smpai awal gk cam aku. Sempat borak2 n berkenalan dengan candidate laen.

Kul 8 pagi - start registration - tag aku No.69 - actually sume candidate akan ditagkan dengan nombor masing. Dan fasi/evaluator akan panggil kami dengan no. kami saje bukan name.

After regstrtn, ade sesi fotografi ikut no. giliran. After that taklimat pasal post PTD. N SPA juga telah announce satu berita baru lagi mengejutkan, iaitu PTD intake starting 2009 onwards adalah dilantik secara kontrak selama lebih kurang 2-3 tahun, dlm after tempoh itu perlu melalui beberapa requirement cm Psikology Test, head of department recommendation, 2nd PAC n ujian lain before diserapkan ke jawatan PTD tetap. Pendek cite tempoh kontrak itu same dgn probation period or tempoh percubaan mcm yg ade kt most agency / company. Bayangkan la baper banyak stages yg perlu ditempuhi before betol2 layak jadi PTD yg btol2 PTD. N format baru ini adalah arahan dr KSN kite sebab maybe ade aduan kate PTD sebelum-sebelum tidak berkualiti n tak layak n whatsoever la, pastu senang-senang naik pangkat.

Meaning here, format pengambilan PTD telah diubah 100% to more complicated+strict+transparent. perhh, susah kan?

Apepn we just accept la ape yg dorg dah plan utk kite. Maybe they all buat ni after high consideration+ good rationality. Wallahualam..

Nway aku nak share the story of being in the PAC. Mase tgh line up for registarion, terjumpa my old-skool-fren, Melle or her real name Farah Malissa. Serously for years never met up with each other. She's still she is. I have some short conversation bile ade gap sebab die tak same grup ngan aku in all the activities.

Well the actvties for this new format PAC divided into 3;

1) Intellectual Group Discussion - English Talk - we'r give a topic n to discuss this topic - time ni aku teringat cam group discussion dlm MUET - ala2 camtu la, the difference is this discussion is within quite numbers of discusser - up to 10 people


2) Debat Ala Parlimen - Fasi bagi satu topic yg ade contradiction - then ade 2 group, 1 group as pencadang, the other as pembangkang.


3) Physical Test -

First - TARIAEROBIK- i big group diberi 2 songs, then kene pike step for the tariearobic n hence to perform it. Part ni mmg enjoy tapi kene make sure group to syncronize n sepakat dalamsetap gerak tari.

2nd - Ade 5 fitness test yg perlu dibuat dengan kiraan yg banyak. Time ni ramai collapse, pengsan, n surrender. Alhamdulillah aku dapat wat samapai abes. tapi after actvty je mmemag saket la otot peha n betis aku. Naseb baek aku da jogging n training few days before PAC, kalau tak lagi pancit or even injured. N seb bek aku sport people, tau la kaedah2 yg btol utk wat physica fitness tu spy tak injured.

Pengalaman: Mmg manis n tak dapat dilupakan. Tapi sebab PAC kali ni da bertukar jadi 1 ari je, yg tak best nye x dapat la nak knal ngn rmai cndidate n yg dpt knal pn x lame la..

Komen:

1) Ape yg aku dpt katakan aku da lakukan yg terbaik, pasni doa je banyak2.

2) Ikutkan task n aktiviti die simple je tapi yg buatkan PAC kali ni tough ialah calon-calonnye terdiri dari org2 yg hebat, dan masing berusaha nak expose diri, masing cube nak jadi paling bagus.

PAC kali ni mmg beri seribu satu kenangan buat aku. Semoga aku berjaya dlm PAC ni.

Result kuar bulan depan. Cuak la jugak. Huhu~ ;p


Picture: INTENGAH





1 comment:

Tips PTD said...

owh ini yang prePAC 1 hari kan? ramai yang cakap legaa sebab tak ada lari 2.4km, tapi hakikatnya fizikal test ni lagi mengancam, boleh kejang otot dibuatnya. huhu. apa2 pun terima kasih untuk perkongsian anda