Wednesday, July 29, 2009

POSITIF dari yang NEGATIF




Sometime we have to see something positively - even tho it was seems negative at the first place.
Contohnya macam satu peristiwa ni:

Last week adalah week yang agak messy la for me, preparation meeting penting, and then the meeting took place, buat minit mesyuarat and in the meantime still handle with my present work yang ouh sudah pastilah sangat banyak. Ok keja saya kat sini memang hectic. Lebih jelas lagi, agak tak cukup tangan la tapi nasib baik masih boleh bernafas dan bermain facebook. Hahah.
 
Satu hari tu (khamis), memang hari paling busy saya. Nak siapkan minit mesyuarat untuk TKSU sign, nak produce out segala memo and surat. Nak handle dengan request untuk macam2 aset, stok etc dari all over division here. Pendek kata, memang tak boleh kacau la hari tu sebab I memang kena fokus gile2. Konsentrasi itu penting ok.
 
Dan tiba-tiba my immediate boss datang and minta tolong saya buat Teks Ucapan Timbalan Menteri untuk majlis perhimpunan bulanan ministry. "Kalau boleh saya nak draf tu esok. Kalau ada apa2 boleh discuss dengan saya", kata si Bos.
 
I senyum je. Nak buat camne SYMP kan. Walaupun dalam hati rasa keberatan giler! Bukan taknak tolong tapi;
1) I tengah jam dengan banyak giler keje, lepas abes satu (yang amek masa nak settle) settle yang lagi satu plak. Serious keje I banyak okeh!
2) I tengah concentrate nak siapkan minit mesyuarat setebal 22 helai muka surat (minit mesyuarat paling panjang saya penah jumpa,haha) and kena kejar TKSU untuk dia endose dan sign.
3) Sepatutnya ada pegawai lain yang sebetulnya tugas dia yang wat teks ucapan ni, apsal lak aku kena buat?! Asyik2 I je, sebelum ni pun boss mintak I buat teks ucapan KSU, Pengarah etc. Asyik muka ni je. Isk!
4) Nak buat teks ucapan Timb. Menteri bukan senang ok. Nak fikir ayat bukan senang. Kena ada standard dia and boleh diterima pakai.
 
I senyum2 je and still sempat joking ngan boss "ok saya cuba, kalau sempat la ye boss..hehe"
 
Tapi lepas2 tu je terus rasa cam nak mencarut. Tak marah pada sape2 but marah dengan keadaan. And hari tu memang kelam kabut. Saya buat kerja macam lipas kudung. Buat teks ucapan Timbalan Menteri ialah the very last task I did on that day dan hasilnya saya balik lambat kul7 lebih.. Isk la!
Esoknya saya borak-borak and cerita kat my colleague; saja luahan perasaan. And there's 1 statement that shock me.
 
"Zera buat ke Teks Ucapan Timb. Menteri tu? Terornya. Saya pun tak reti buat. Patut la Pn.Aini (our boss) kata Zera pandai buat teks ucapan, and in fact she does really likes your writting."
 
Time tu saya rasa cam nak melayang jap. Rasa cam appreciated and and..ah you know that feeling kan!
 
Perasaan ala-ala geram yang dialami yesterday terus padam. =)
 
Now I understand why my boss always find me at the moment she needs a piece of mind on this particular case.
 
Setiap sesuatu yang kita rasa negatif, ada yang positif di sebaliknya. Oleh itu kita kena sentiasa jadi positif untuk menjadi lebih maju. And ada orang cakap menjadi seorang akan memanjangkan usia. Best kan?





With Love, ---{@ Lady Zera @}---

5 comments:

kdee said...

hahaha..that's good..best la dpt boss yg appreciate staff dia..

LaDy_ZeRa said...

=)

tHe anIMateD bIJaN said...

cool
=D

wan said...

mmg azra ye ayat beshhh.. kitorang bace yg azra kene buat text mmg kami tabik spring smbil berkate..azra mmg besh dia pny ayat..bravo2..leh wt pt timer penulis...

LaDy_ZeRa said...

hehe, ade terpike gk..tp lum plan je lg..